Kualitas Pelayanan Fiskus, Dimensi Keadilan, Kesadaran Wajib Pajak dan Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi

  • Pipit Awwalina Farihin Yadinta
  • Suratno Suratno
  • J.M.V Mulyadi
DOI: https://doi.org/10.35838/jrap.2018.005.02.18
Abstract views: 3007 | PDF downloads: 5972
Keywords: tax compliance, tax awareness, tax justice, tax authorities services.

Abstract

ABSTRACT

This study aims to test and analyze empirically the effect of tax authority service quality, justice dimensions and taxpayer awareness on individual tax compliance. A common problem in this study is that the level of mandatory compliance in Tax Service Office in Depok has fluctuated every year. The population in this study is an individual taxpayer in Tax Service Office Depok. Until the end of 2015 there were 241,518 active taxpayers. Sampling is done by proportional sampling method. The number of samples is determined by 110 people. The primary data collection method used is the questionnaire method. The data analysis technique used in this study is multiple regression analysis techniques. Based on the results of the analysis conducted, evidence was obtained that the quality of service of the tax authorities, the dimensions of justice and awareness of taxpayers had a significant positive effect on individual tax compliance.

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk menguji dan menganalisis secara empiris pengaruh kualitas pelayanan fiskus, dimensi keadilan dan kesadaran wajib pajak terhadap kepatuhan pajak orang pribadi. Permasalahan umum dalam penelitian ini adalah tingkat kepatuhan wajib di KPP Depok mengalami fluktuatif naik turun setiap tahunnya. Populasi dalam penelitian ini adalah para wajib pajak orang pribadi yang ada di KPP Depok. Sampai dengan akhir tahun 2015 tercatat sebanyak 241.518 wajib pajak aktif. Pengambilan sampel dilakukan dengan metode proportional sampling. Jumlah sampel ditentukan 110 orang. Metode pengumpulan data primer yang dipakai adalah dengan metode angket. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik analisis regresi berganda. Berdasarkan hasil analisis yang dilakukan diperoleh bukti bahwa kualitas pelayanan fiskus, dimensi keadilan dan kesadaran wajib pajak memiliki pengaruh positif yang signifikan terhadap kepatuhan pajak orang pribadi.

JEL Classification: H24, H21

Published
2018-12-03
How to Cite
Awwalina Farihin Yadinta, P., Suratno, S., & Mulyadi, J. (2018). Kualitas Pelayanan Fiskus, Dimensi Keadilan, Kesadaran Wajib Pajak dan Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi. JRAP (Jurnal Riset Akuntansi Dan Perpajakan), 5(02), 201-212. https://doi.org/10.35838/jrap.2018.005.02.18
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>