Pengungkapan Emisi Karbon Terhadap Nilai Perusahan dengan Media Exposure Sebagai Variabel Moderasi
Abstract views: 2680 | PDF downloads: 4397
Abstract
ABSTRACT
The purpose of this study is to analyze the effect of carbon emission disclosure on firm value with media exposure as a moderating variable. Populations in this study are 50 industrial sector companies listed in Indonesian stock exchange on 2019-2020. Samples in this study are 40 companies. The sampling method used in this study is purposive sampling and 80 observation data met the sampling criteria. Data analysis method used in this study is Moderated Regression analysis (MRA) using SPSS 26. The result in this study showed that Carbon emission disclosure had significant and positive impact on firm value. Media exposure is not moderating variable of emission carbon disclosure on firm value. This study expected to be a base of consideration for investors in making investment decisions, in industrial sector company especially.
ABSTRAK
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis pengaruh pengungkapan emisi karbon terhadap nilai perusahaan dengan paparan media sebagai variabel moderasi. Populasi dalam penelitian ini adalah 50 perusahaan sektor industri yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia pada tahun 2019-2020. Sampel dalam penelitian ini sebanyak 40 perusahaan. Metode pengambilan sampel yang digunakan dalam penelitian ini adalah purposive sampling dan 80 data observasi memenuhi kriteria sampling. Metode analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah Moderated Regression analysis (MRA) dengan menggunakan program SPSS 26. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pengungkapan emisi karbon berpengaruh signifikan dan positif terhadap nilai perusahaan. Paparan media tidak mampu memoderasi hubungan antara pengungkapan emisi karbon terhadap nilai perusahaan. Penelitian ini diharapkan menjadi dasar pertimbangan bagi investor dalam mengambil keputusan investasi, khususnya pada perusahaan sektor industri.
References
Alfayerds, W. D., & Setiawan, M. A. (2021). Pengaruh Pengungkapan Emisi Karbon dan Annual Report Readability terhadap Nilai Perusahaan (Studi Empiris pada Perusahaan Peringkat PROPER yang Terdaftar di BEI Tahun 2016-2018). Jurnal Eksplorasi Akuntansi, 3(2), 349–363. http://jea.ppj.unp.ac.id/index.php/jea/article/view/363
Berthelot, S., & Robert, A.-M. (2011). Climate Change Disclosures: An Examination of Canadian Oil and Gas Firms. Issues In Social And Environmental Accounting, 5(2), 106. https://doi.org/10.22164/isea.v5i2.61
Chung, K. H., & Pruitt, S. W. (2015). Simple of Tobin ’ s Approximation q. 23(3), 70–74. https://www.jstor.org/stable/3665623
Dawkins, C., & Fraas, J. W. (2011). Coming Clean: The Impact of Environmental Performance and Visibility on Corporate Climate Change Disclosure. Journal of Business Ethics, 100(2), 303–322. https://doi.org/10.1007/s10551-010-0681-0
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25 (Edisi 9). Universitas Diponegoro.
Ikbal, M. (2018). Apakah Informasi non-Keuangan berguna bagi Investor: Survei Persepsi bagi Investor Retail di Indonesia. Akuntabel, 14(2), 180. https://doi.org/10.29264/jakt.v14i2.1906
Jaggi, B., Allini, A., Macchioni, R., & Zampella, A. (2018). Do investors find carbon information useful? Evidence from Italian firms. Review of Quantitative Finance and Accounting, 50(4), 1031–1056. https://link.springer.com/article/10.1007/s11156-017-0653-x
Jannah, R., & Muid, D. (2014). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Carbon Emission Disclosure Pada Perusahaan Di Indonesia(Studi Empiris pada Perusahaan yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode 2010-2012). Diponegoro Journal of Accounting, 3(2), 1000–1010. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/accounting/article/view/6164
Kelvin, C., Daromes, F. E., & Ng, S. (2017). Pengungkapan Emisi Karbon Sebagai Mekanisme Peningkatan Kinerja Untuk Menciptakan Nilai Perusahaan. Dinamika Akuntansi, Keuangan Dan Perbankan, 6(1), 1–18. https://www.unisbank.ac.id/ojs/index.php/fe9/article/view/5948
Laksani, S. A., Andesto, R., & Kirana, D. J. (2020). Carbon Emission Disclosure Ditinjau dari Nilai Perusahaan,Leverage dan Media Exposure. Studi Akuntansi Dan Keuangan Indonesia, 3(2), 145–164. https://doi.org/10.21632/saki.3.2.145-164
Linggasari, E. (2015). Pengaruh Karakteristik Perusahaan Terhadap Carbon Emission Disclosure. Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Malang Jurnal Ekonomi Bisnis, 1, 63–69. http://eprints.undip.ac.id/46120/1/15_LINGGASARI.pdf
Permana, A. B. S., & Bambang, T. (2020). Pengaruh Pengungkapan Lingkungan dan Karbon terhadap Nilai Perusahan. E-Jurnal Akuntansi, 30(4), 932–944. https://garuda.ristekbrin.go.id/documents/detail/1916872
Pratiwi, P. (2016). Pengaruh Tipe Industri, Media Exposure dan profitabilitas Terhadap Carbon Emission Disclosure (Studi Empiris pada Perusahaaan Non Industri Jasa yang Terdaftar di BEI tahun 2012-2014). 2016.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 17 Tahun 2004 Tentang Pengesahan Kyoto Protocol To The United Nations Framework Convention On Climate Change (Protokol Kyoto Atas Konvensi Kerangka Kerja Perserikatan Bangsa-Bangsa Tentang Perubahan Iklim), 1 (2004).
Rusmana, O., & Purnaman, S. M. N. (2020). Pengaruh Pengungkapan Emisi Karbon dan Kinerja Lingkungan terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Akuntansi, 22(1), 42–52. http://www.repository.trisakti.ac.id/webopac_usaktiana/index.php/home/detail/detail_koleksi/0/SKR/judul/00000000000000087448/0
Santiara Dewi, R., & Sudaryati, E. (2020). Pengaruh Pengungkapan Tanggung Jawab Sosial melalui Laman Resmi Perusahaan terhadap Nilai Perusahaan. E-Jurnal Akuntansi, 30(4), 828. https://doi.org/10.24843/eja.2020.v30.i04.p02
Spence, M. (1973). Job Market Signaling. The Quarterly Journal of Economics, 87(4), 355–374. https://doi.org/10.1055/s-2004-820924
Templeton, G. F. (2011). A two-step approach for transforming continuous variables to normal: Implications and recommendations for IS research. Communications of the Association for Information Systems, 28(1), 41–58. https://doi.org/10.17705/1cais.02804
Zuhrufiyah, D., & Anggraeni, D. Y. (2019). Pengungkapan Emisi Karbon dan Nilai Perusahaan (Studi Kasus pada Perusahaan di Kawasan Asia Tenggara). Jurnal Manajemen Teknologi, 18(2), 80–106. https://doi.org/10.12695/jmt.2019.18.2.1
Copyright (c) 2022 Reza Ibnu Bahriansyah; Yoremia Lestari Ginting
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the works authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journals published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).