Mengukur Efektivitas Corporate Social Responsibility (CSR) dalam Menciptakan Nilai Perusahaan pada Industri Tekstil di Indonesia

  • Midhatul Khasanah Universitas Negeri Malang
  • Zufli Amrullah Hadi Universitas Negeri Malang
  • Rizky Firmansyah Universitas Negeri Malang
  • Nurika Restuningdiah Universitas Negeri Malang
DOI: https://doi.org/10.35838/jrap.2024.011.01.14
Abstract views: 86 | Download Pdf downloads: 81
Keywords: Company Value, CSR, Profitability

Abstract

Corporate Social Responsibility (CSR) has become a hot topic in the business world today. However, there is still debate regarding the influence of CSR on company value. Textile companies are a sector that has a big impact on the environment and surrounding communities. Therefore, social responsibility is a very important issue for textile companies. The aim of this research is to determine the influence of CSR on company value in textile companies listed on the Indonesia Stock Exchange for the 2018-2022 period. This research method uses descriptive and quantitative research methods. The population in this study were 14 textile companies. Researchers used the purposive sampling method for sampling. Data analysis and hypothesis testing using SPSS version 26. An investor is expected to be able to consider everything when making an investment, including how the company manages funds, especially investor funds, to generate maximum profits. As well as how the company expresses its social responsibility both to society and the environment regarding the impact of its operational activities. So that the natural environment and everything in it can still be maintained and used sustainably.

References

Amanda K. M (2016), Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Tingkat Pengungkapan Islamic Social Reporting pada Bank Syariah, Accounting Analysis Journal, 5(1), 1-8.

De Lavanda, S. A., & Meiden, C. (2022). Pengaruh Pengungkapan Tanggung Jawab Sosial dan Tata Kelola Perusahaan Terhadap Kinerja Keuangan. Jurnal Akuntansi Dan Governance, 2(2), 94-109. https://doi.org/10.24853/jago.2.2.94-109

Fauzi, A., & Manao, M. (2023). Faktor Kebijakan Kedisiplinan Sumber Daya Manusia, Corporate Social Responsibility “Csr”, Peningkatan Pemberdayaan Sumber Daya Manusia Dan Tanggung Jawab Sosial Terhadap Kesejahteraan Karyawan Pada PT. SKM. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen Bisnis, 3(2), 67-80.

Franita, R. (2018). Mekanisme Good Coorporate Governance dan Nilai perusahaan: Studi untuk Perusahaan Telekomunikasi. Lembaga Penelitian dan Penulisan Ilmiah Aqli

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hadi, Z. A., Afifudin, A., & Anwar, S. A. (2023). Pengaruh Kesadaran Pajak, Tarif Pajak, dan Pelayanan Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak (Studi Kasus pada UMKM yang terdaftar di KPP Pratama Batu). e_Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi, 12(01), 575-581.

Hery. (2015). Pengantar Akuntansi. Grasindo.

Indrarini, S. (2019). Nilai perusahaan Melalui Kualitas Laba (Good Governance dan Kebijakan Perusahaan). Edisi Pertama. Scopindo Media Pustaka.

Kasmir. (2016). Analisis Laporan Keuangan. PT Raja Grafindo Persada.

Laurencia, C. (2023). Tinjauan Yuridis Pelaksanaan Tanggung Jawab Sosial Perusahaan (Corporate Social Responsibility) Sebagai Kewajiban Hukum di Indonesia. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(6), 3197-3208. https://doi.org/10.31004/innovative.v3i6.6511

Naek, T., & Tjun, L. T. (2020). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Kinerja Perusahaan Dengan Good Corporate Governance Sebagai Variabel Moderasi Pada Perusahaan Manufaktur Di Bursa Efek Indonesia Periode 2015-2017: Kata Kunci: Corporate Social Responsibility, Good Corporate Governance, dan Kinerja Perusahaan. Jurnal Akuntansi, 12(1), 123-136. https://doi.org/10.28932/jam.v12i1.2323

Pratikto, A., Silalahi, E. E., & Hena, E. (2022). Keterkaitan Profitabilitas Perusahaan Dengan Tanggung Jawab Sosial Dan Lingkungan Perusahaan. Prosiding Working Papers Series In Management, 14(2), 639-643. https://doi.org/10.25170/wpm.v14i2.4234

Romadhani, A., Saifi, M., & Nuzula, N. F. (2020). Pengaruh profitabilitas, ukuran perusahaan dan kebijakan dividen terhadap nilai perusahaan. Profit: Jurnal Administrasi Bisnis, 14(2), 71-81.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. CV. Alfabeta.

Wati, L, N. (2019). Model Corporate Social Responsibility (CSR). Myria Publishe

Widianti, B. A., & Ghozali, I. (2024). Peran Perlindungan Investor Sebagai Moderasi Hubungan Tanggung Jawab Sosial Dan Efisiensi Investasi (Studi Empiris pada Perusahaan Sub Sektor Pakaian Jadi dan Tekstil di Indonesia yang Terdaftar di Index Bloomberg pada Tahun 2017-2021). Diponegoro Journal of Accounting, 13(1), 1-12.

www.globalreporting.org

www.idx.co.id

Published
2024-06-03
How to Cite
Khasanah, M., Hadi, Z. A., Firmansyah, R., & Restuningdiah, N. (2024). Mengukur Efektivitas Corporate Social Responsibility (CSR) dalam Menciptakan Nilai Perusahaan pada Industri Tekstil di Indonesia. JRAP (Jurnal Riset Akuntansi Dan Perpajakan), 11(1), 198-205. https://doi.org/10.35838/jrap.2024.011.01.14