Implementasi Total Branding dalam Perspektif Semiotika Pemasaran
Abstract views: 1865 | PDF downloads: 3162
Abstract
The integrated marketing communication process creates positive relationships with consumers, stakeholders, suppliers, and distributors bringing profit through the delivery of carefully planned messages or strategies with integrated marketing objectives. This study aims to describe the implementation of total branding in the application of integrated marketing communication in a food brand, which is seen from many aspects such as brand identity, brand elements, suppliers, distributors, competitors, packaging, and others. The analysis offered by Laura R. Oswald in the semiotic marketing, where the signs, strategies and brand values are interrelated with one another is implemented. The research method is exploratory case studies elaborated with marketing semiotics resting on a constructivism paradigm that thoroughly examines signs and the way they work and can convey meaning to all aspects of marketing activities carried out by Kecap Bango. The results of this study are Kecap Bango’s plan and carry out a through total branding that is in line with the target of the intended marketing.
References
Aaker, D. (2008). Managing Brand Equity. New York: Free Press.
Azzahrani, M. (2018). Strategi Komunikasi Pemasaran Kementerian Pariwisata Indonesia dalam Pesona Indonesia melalui Youtube. Manajemen Komunikasi, 2(2), 144–161.
Belch, B. (2009). Advertising & Promotion: An Integrated Marketing Communication Perspective. New York: McGraw Hill.
Delgado-Ballester, E., & Munuera-Alemán, J. L. (2005). Does Brand Trust Matter To Brand Equity? Journal of Product and Brand Management, 14(3), 187–196. https://doi.org/10.1108/10610420510601058
Fajrin, F. V., & Wibowo, S. (2018). Pengaruh Event Marketing Terhadap Brand Image Pada Pt Pikiran Rakyat Bandung Tahun 2018. Jurnal Manajemen Pemasaran. https://doi.org/.1037//0033-2909.I26.1.78
Farady, R., & Septyana, V. (2015). Semiotika Pemasaran Pada Brand Value Melalui Sign Berupa Layout Berita dan Iklan Ibadah Haji ( Studi Komparasi pada Harian Pos Kota dengan Rakyat Merdeka ). Semiotika, 9(2), 482–508.
Fensi, F., & Christian, M. (2018). Determinan Citra Merek Pada Iklan Produk Gawai “VIVO” Berdasarkan Aspek “Celebrity Endorser.” Bricolage : Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 4(2), 163–179.
Hardhiyanti, Y. (2017). Komunikasi Bisnis Berbasis Etika Lingkungan Sebagai CSR The Body Shop Indonesia ( Studi Kasus : Kampanye # Pay4Plastic ). Bricolage : Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 3(2), 103–117.
Haryono, D. (2015). Pengaruh Relationship Marketing Terhadap Loyalitas konsumen dengan Kepuasan Konsumen dan Komitmen Konsumen sebagai Variabel Antara. Jurnal Ekonomi Universitas Muhammadiyah Yogyakarta, 1–16.
Herawati, H., & Ekawati, D. (2016). Pengaruh Perencanaan Pajak Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Riset Akuntansi Dan Keuangan. https://doi.org/10.17509/jrak.v4i1.7708.
Ishak, A. (2012). Peran Public Relations dalam Komunikasi Organisasi. Jurnal ASPIKOM, 1(4), 373. https://doi.org/10.24329/aspikom.v1i4.38
Jefkins, F. (1997). Periklanan. (Penerjemah: Haris Munandar). Jakarta: Erlangga.
Johannes, D. T. W. (2017). Komunikasi Bisnis Pada Etnis Tionghoa Studi Kasus di Warung Kopi Asiang, Kota Pontianak, Kalimantan Barat. Bricolage: Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 3(2), 118–155. Retrieved from https://journal.ubm.ac.id/index.php/bricolage/issue/view/150
Kertajaya, Hermawan, Yuswohadi, Musri, J., & Taufik. (2004). Positioning, Differensiasn, and Brand. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Klimchu, Marianne, & Krasovec, A. S. (2006). Desain Kemasan. Jakarta: Erlangga.
Konsep Marketing Public Relation (MPR): Definisi dan Peran Marketing Public Relation. (2009). Jurnal Manajemen.
Kotler, & Keller. (2007). Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT. Indeks.
Kotler, & Philip & Pfoetsch W. (2006). Ingredient Branding - Making the Invisible Visible. London: Springer Heidelberg Dordrecht.
Kriyanto, R. (2008). Teknik Praktis Riset Komunikasi: Disertai Contoh Praktis Riset Media, Public Relations, Advertising, Komunikasi Organisasi, Komunikasi Pemasaran. Jakarta: Kencana.
Lestari, S. P. (2015). Hubungan Komunikasi Pemasaran dan Promosi Dengan Keputusan Memilih Jasa Layanan Kesehatan (Studi Pada Rumah Sakit Islam Lumajang). Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(2), 139–147. https://doi.org/10.14710/Interaksi.4.2.139-147
Lubis, F. W. (2008). Peranan Komunikasi Dalam Organisasi. Jurnal Harmoni Sosial.
Marta, R. F. (2015). Analisis Wacana Kritis Film “Puteri Giok”: Cermin Asimilasi Paksa Era Orde Baru. Masyarakat Dan Budaya, 17(1), 331–346. https://doi.org/10.14203/jmb.v17i3.323
Marta, R. F., Fernando, J., & Simanjuntak, R. F. (2019). Eksplikasi Kualitas Konten Peran Keluarga Pada Instagram @Kemenpppa. Ettisal, 4(2), 137–149.
Marta, R. F., & William, D. M. (2016). Studi Terpaan Media Pemasaran Melalui Posting Instagram Terhadap Ekuitas Merek Pelanggan Sumoboo! (Analisis Eksplanatif pada Komunitas Food Blogger #WTFoodies). Jurnal Komunikasi, 8(1), 68–82. Retrieved from https://journal.untar.ac.id/index.php/komunikasi/article/view/50
McAlexander, J. H., Schouten, J. W., & Koenig, H. F. (2002). Building brand community. Journal of Marketing. https://doi.org/10.1509/jmkg.66.1.38.18451
Meutia, Y. R. (2016). Standardisasi Produk Kecap Kedelai Manis Sebagai Produk Khas Indonesia. Jurnal Standardisasi, 17(2), 147. https://doi.org/10.31153/js.v17i2.314
Mulyadi, D. W., & Mulia, U. B. (2020). Logika Orkestrasi Pada Rangkaian Komunikasi Pemasaran Logic of Orcestration on Integrated Marketing Communication Concatenation Through Lifebuoy ’s Healthy Sharing. III(I), 120–138.
Oswald, L. (2012). Marketing Semiotics : Signs, Strategies, and Brand Value. United States: Oxford University Press.
Puspitasari, L., Mahameruaji, J. N., & Indriani, S. S. (2017). Publisitas dan Promosi Film Ada Apa Dengan Cinta? 2. ProTVF, 1(2), 169–176.
Rangkuti, F. (2010). Analisis SWOT Teknik Membedah Kasus Bisnis. Jakarta: PT. Gramedia Utama.
Rezki, M. A., & Hapsari, D. R. (2019). Efektivitas Strategi Promosi Produk Kopi Lokal di Rumah Kopi Ranin. Jurnal Komunikasi Pembangunan, 17(1), 38–54.
Rosyadi, M. I. (2018). Analisis Strategi Marketing Public Relations PT. Bank Rakyat Indonesia (Persero) tbk dalam Meningkatkan Pengguna Kartu Brizzi. Jurnal Komunikator, 10(1), 1–9.
Sari, T. W., & Semiarty, R. (2019). Integrated Marketing Communication (IMC) Program Design At Naili Dbs Hospital. Jurnal Procuratio, 7(4), 484–495.
Southgate, P. (1995). Total branding. Journal of Brand Management, 2(5), 280–288. https://doi.org/10.1057/bm.1995.11
Sularko, H., Prawata, V., & M, W. (2008). How Do They Think. Jakarta: Mosher.
Sunardi. (2004). Semiotika Negative. Yogyakarta: Buku Baik.
Tarsani. (2016). Strategi Komunikasi Pemasaran Dompet Dhuafa dalam Meningkatkan Kepercayaan Muzakki. Bricolage, 2(1), 56–70. Retrieved from https://journal.ubm.ac.id/index.php/bricolage/article/view/834
Tinarbuko, S. (2008). Semiotika Komunikasi Visual. Yogyakarta: Jalasutra.
Tumpal, J., & Hasugian, M. (2015). Pengaruh Brand Image dan Brand Trust Terhadap Brand Loyalty Telkomsel (Survey Terhadap Pelanggan Telkomsel di Grapari Samarinda). EJournal Ilmu Administrasi Bisnis, 3(4), 923–937.
Ulfa, R., & Marta, R. F. (2016). Implementasi Komunikasi Pemasaran Terpadu Pada Yayasan Nurul Ibad Jakarta Timur. Bricolage : Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 2(2), 71–81.
Venessa, I., & Arifin, Z. (2017). Pengaruh Citra Merek (Brand image) dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen (Survei pada Mahasiswa Program Studi Administrasi Bisnis Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya Malang Tahun Angkatan 2013/2014 dan 2014/2015 Pengguna Kartu Pra-B. Jurnal Administrasi Bisnis, 51(1), 44–48.
Yin, R. K. (2008). Studi Kasus: Desain dan Metode; Terjemahan M. Dauzi Mudzakir. Jakarta: PT.RajaGrafindo Persada.