Hubungan antara Kepercayaan Diri dengan Self-disclosure Remaja Awal Generasi Z

  • Dwi Putri Andriani Fakultas Psikologi, Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga Jl. Diponegoro 52-60, Salatiga, Jawa Tengah Indonesia
  • Doddy Hendro Wibowo Fakultas Psikologi, Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga Jl. Diponegoro 52-60, Salatiga, Jawa Tengah Indonesia
DOI: https://doi.org/10.35814/mindset.v15i01.5407
Abstract views: 20 | PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 32
Keywords: early teens generation Z, self-confidence, self-disclosure, social media

Abstract

The Impact of social media on human life, especially early adolescents of Generation Z, is significant as they often share personal information on social media platforms to feel accepted. This study aimed to explore the correlation between self-confidence and self-disclosure among early adolescents who are currently part of Generation Z in Indonesia. This study used a quantitative method with a sample size of 310 participants selected through incidental sampling technique. The research instruments consist of a self-confidence measurement tool (Puspitasari, Retnaningdyastuti & Maulia, 2022) and a self-disclosure measurement instrument (Pohan & Dalimunthe, 2017), which were then modified by the researcher. The analysis revealed a significant positive relationship between self-confidence and self-disclosure. Based on the research findings, which show that most early adolescents of Generation Z have a low level of self-disclosure, it can be a consideration for early adolescents of Generation Z to further improve their self-disclosure to support their social skills.

References

Aditya, Y., & Permatasari, R. F. (2021). Dukungan sosial dan kepercayaan diri terhadap keterbukaan diri pada remaja di panti asuhan Tenggarong. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(4), 850. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v9i4.6797

Andriani, I., Imawati, D., & Umaroh, S. K. (2019). Pengaruh harga diri dan kepercayaan terhadap pengungkapan diri pada pengguna aplikasi kencan online. Jurnal Psikologi, 2(2), 66–73.

Ashali, H. L., Wagimin, & Hidayat, R. R. (2015). Kepercayaan diri ditinjau dari self-disclosure dan tingkat ekonomi orang tua pada siswa SMP di Sukoharjo. CONSILIUM : Jurnal Program Studi Bimbingan dan Konseling First, 3(1), 21–26.

Devito, J. A. (2011). Komunikasi antar manusia (Ed. 5). Diterjemahkan dari Essentials of human communication. Oleh maulana, A. Karisma Publishing Group.

Fakhiroh, A., & Hidayatullah, S. (2018). pengaruh percaya diri terhadap keterampilan berbicara. EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 7(1), 34. https://doi.org/10.24235/ibtikar.v7i1.3065.

Hurlock, B. E. (1990). Psikologi perkembangan suatu pendekatan sepanjang rentang kehidupan. Diterjemahkan diri Developmental psychology: A life span approach, oleh Sijabat, R. M., Soedjarwo, & Istiwidayanti. Erlangga.

Gaol, R. L., & Hutasoit, R. (2021). Media sosial sebagai ruang sakral: Gereja yang bertransformasi bagi perkembangan spiritualitas Generasi Z dalam era digital. KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi, 7(1), 146–172. https://doi.org/10.37196/kenosis.v1i1.284

Jourard, S. M. (1971). Self-disclosure: An experimental analysis of the transparent self. Publishing Company Huntington.

Lauster. (1992). Tes kepribadian. Diterjemah-kan dari Personality test. Oleh D.H. Gulo. PT. Gramedia Bumi Aksara.

McCrindle, M. (2009). The ABC of XYZ :Understanding the global generations. Bella Vista: McCrindle Research Pty.

Nisa, W. I., & Rosyidatul, N. L. (2021). Self-confidence dan self-disclosure pada murid baru di masa pandemi Covid-19. Jurnal Psikohumaniora, 13(2), 25–38.

Nofembri, A., Fitria, L., & Radyuli, P. (2021). Hubungan self-disclosure dengan kepercayaan diri siswa dalam mengemukakan pendapat di depan kelas. Jurnal PTI (Pendidikan Dan Teknologi Informasi) Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan Universita Putra Indonesia “Yptk” Padang, 8(1), 64–70. https://doi.org/10.35134/jpti.v8i1.40.

Pohan, F. A., & Dalimunthe, H. A. (2017). Hubungan intimate friendship dengan self-disclosure pada mahasiswa Psikologi pengguna media sosial Facebook. Jurnal Diversita, 3(2), 15–24. https://doi.org/10.31289/diversita.v3i2.1256

Puspitasari, D., Retnaningdyastuti, M. T. S. ., & Maulia, D. (2022). Hubungan antara kepercayaan diri dengan keterampilan komunikasi interpersonal siswa kelas XII SMK N 1 Semarang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 859–866.

Riyanto, G. P., & Pertiwi, W.K. (2022, April 26). Apa saja yang terjadi di internet setiap 1 Menit?. Kompas. https://tekno.kompas.com/read/2023/04/25/07000077/apa-saja-yang-terjadi-di-internet-setiap-1-menit?page=all

Rizal, M. N., & Rizal, G. L. (2021). Hubungan antara intimate friendship dengan self-disclosure pada mahasiswa pengguna Whatsapp. Proyeksi, 16(1), 15. https://doi.org/10.30659/jp.15.2.192-201

Sari, N., Rinaldi, & Ningsih, Y. T. (2018). Hubungan self-disclosure dengan kepuasan pernikahan pada dewasa awal. Jurnal RAP UNP, 2011, 59–69

Published
2024-06-30
How to Cite
Dwi Putri Andriani, & Doddy Hendro Wibowo. (2024). Hubungan antara Kepercayaan Diri dengan Self-disclosure Remaja Awal Generasi Z. Jurnal Ilmiah Psikologi MIND SET, 15(01), 39-46. https://doi.org/10.35814/mindset.v15i01.5407
Section
Articles