FASILITAS HOTIMART AGRO CENTER SEBAGAI DAYA TARIK WISATAWAN DI KABUPATEN SEMARANG

  • Desika Nur Jannah Universitas Semarang
DOI: https://doi.org/10.35814/tourism.v9i3.2136
Abstract views: 86 | pdf (Bahasa Indonesia) downloads: 100
Keywords: Keywords: tourism, hortimart agro center, facilities

Abstract

Tourism is also a human need. Tourism can be both refreshing and educational. The purpose of this study was to determine 1) the main facilities provided as a tourist attraction; 2) supporting facilities provided as a tourist attraction; and 3) complementary facilities provided as a tourist attraction for the Hortimart Agro Center. The research method used qualitative by using observation, interview, and documentation data collection techniques. The data analysis technique used a qualitative description. The results showed that: (1) the main facilities as a tourist attraction of Hortimart Agro Center regarding cleanliness are sufficient, comfort is sufficient, and beauty is satisfactory or good; (2) supporting facilities as a tourist attraction for the hortimart agro center regarding accommodation that is sufficient, where to eat meets, parking area is fulfilling, where for shopping is fulfilling, and transportation is fulfilling; and (3) complementary facilities as a tourist attraction hortimart agro center regarding sufficiently adequate toilets, meeting places of worship, satisfying tour guides, and adequate information centers.

 

 

References

Huda, A. 2015. Pengelolaan Fasilitas Objek Wisata Cagar Budaya Makam Raja Kecik Di Desa Buantan Besar Kabupaten Siak. Jom FISIP, 2(1): 1–15. Tersedia di https://www.neliti.com/publications/32377/pengelolaan-fasilitas-objek-wisata-cagar-budaya-makam-raja-kecik-di-desa-buantan.
Jatiningtias, M., Harisudin, M. & Sundari, M.T. 2018. Strategi Pemasaran Agrowisata Hortimart Agro Center Kabupaten Semarang. Agrista, 6(1): 139–149.
Juniawan, I.M., Karini, N.M.O. & Dewi, L.G.L.K. 2017. Wisatawan Mancanegara Di Pantai Kuta Bali. IPTA, 5(1): 24–28.
Kelana, R.I., Rahmanelli & Syahar, F. 2019. Evaluasi Penerapan Sapta Pesona Objek Wisata Pantai Padang. Buana, 3(3): 479–487.
Khalik, W. 2014. Kajian Kenyamanan Dan Keamanan Wisatawan Di Kawasan Pariwisata Kuta Lombok. Jurnal Master Pariwisata (JUMPA), 01(1): 23–42.
Kirom, N.R., Sudarmiatin & Putra, I.W.J.A. 2016. Faktor-faktor Penentu Daya Tarik Wisata Kepuasna Wisatawan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(3): 536–546.
Krestanto, H. 2019. Strategi Dan Usaha Reservasi Untuk Meningkatkan Tingkat Hunian Di Grand Orchid Hotel Yogyakarta. Jurnal Media Wisata, 17(1): 1–8.
Kurnia, K.F. 2019. Pengaturan Penyelenggaraan Kepariwisataan Dalam Perspektif Negara Kesejahteraan. Jurnal Hukum Doctrinal, 4(1): 1–14.
Lestari, Y. & Azkha, N. 2010. Perilaku Pengelolaan Sampah pada Penjual Makanan dan Pengunjung Wisata di Pantai Padang. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 4(2): 97–102.
Mardianis, M. & Syartika, H. 2018. Kontribusi Sektor Pariwisata terhadap Pendapatan Asli Daerah di Kabupaten Kerinci. Jurnal Ekonomi & Kebijakan Publik, 09(1): 53–65. Tersedia di http://jurnal.dpr.go.id/index.php/ekp/article/view/972.
Marhanah, S. & Wahadi, W.H. 2016. Pengaruh Fasilitas Wisata Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pengunjung Di Taman Margasatwa Ragunan Jakarta. Jurnal Manajemen Resort dan Leisure, 13(1): 61–72.
Nisa, A.F. & Haryanto, R. 2014. Kajian Keberadaan Wisata Belanja Malioboro Terhadap Pertumbuhan Jasa Akomodasi Di Jalan Sosrowijayan Dan Jalan Dagen. Teknik PWK, 1(3): 933–948.
Rahma, A.A. 2020. Potensi Sumber Daya Alam dalam Mengembangkan Sektor Pariwisata di Indonesia. Jurnal Nasional Pariwisata, 12(April): 1–8.
Rahman, A. & Lampung, P. 2016. Studi Potensi Objek dan Daya Tarik Wisata Alam Air Terjun Wiyono Di Taman Hutan Raya Wan Abdul Rahman, Provinsi Lampung. Jurnal Info Teknik, 17(2): 165–186.
Rosyidah, E., Sunarti, A. & Pangestuti, E. 2017. Pengaruh Daya Tarik Wisata Dan Fasilitas Layanan Terhadap Kepuasan Wisatawan Di Pantai Balekambang Kabupaten Malang. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB)|Vol, 51(2): 16–21.
Septiyanti, N.K., Arismayanti, N.K. & Ariana, N. 2018. Persepsi Wisatawan Mancanegara dalam Memilih Restoran di Kelurahan Ubud , Gianyar , Bali. Jurnal Kepariwisataan dan Hospitalitas, 2(1): 1–21. Tersedia di https://ojs.unud.ac.id/index.php/jkh/article/download/36599/23361/.
Sitorus, B. & Sitorus, C.N. 2017. Peran Transportasi Dalam Mendukung Kawasan Strategis Pariwisata Nasional Danau Toba. Manajemen Transportasi dan Logistik, 04(01): 9–24.
Sugiyono 2016. Memahami Penelitian Kualitatif Cetakan Kedua Belas. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono 2017. Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sulistiani, S. & Munawar, A. 2018. Analisis Fasilitas Parkir Dan Aksesibilitas Obyek Wisata Goa Gong, Pacitan. Jurnal Riset Rekayasa Sipil, 1(2): 71.
Suratinoyo, S.A., Lengkong, F.D.J. & Londa, V.Y. 2017. Partisipasi Masyarakat Dalam Penanganan Kebersihan Pantai. Jurnal Administrasi Publik, 3(46).
Utama, I.G.B.R. 2016. Keunikan Budaya dan Keindahan Alam sebagai Citra Destinasi Bali menurut Wisatawan Australia Lanjut Usia. Jurnal Kajian Bali: ISSN: 2088-4443, 06(1): 149–172. Tersedia di http://ojs.unud.ac.id/index.php/kajianbali/article/view/19904.
Violina, S. & Suryawan, I.B. 2016. Kualitas Kebersihan Lingkungan Sebagai Penunjang Daya Tarik Wisata Pantai Sanur Kaja. Jurnal Destinasi Pariwisata, 4(1): 20.
Wira Buana, D. & Sunarta, I. 2015. Peranan Sektor Informal Dalam Menjaga Kebersihan Lingkungan Di Daya Tarik Wisata Pantai Sanur. Jurnal Destinasi Pariwisata, 3(1): 35–44.
Published
2021-12-29
How to Cite
Nur Jannah, D. (2021). FASILITAS HOTIMART AGRO CENTER SEBAGAI DAYA TARIK WISATAWAN DI KABUPATEN SEMARANG. Journal of Tourism Destination and Attraction , 9(3), 9-16. https://doi.org/10.35814/tourism.v9i3.2136