FASILITAS HOTIMART AGRO CENTER SEBAGAI DAYA TARIK WISATAWAN DI KABUPATEN SEMARANG
Abstract views: 356 | pdf (Bahasa Indonesia) downloads: 520
Abstract
Tourism is also a human need. Tourism can be both refreshing and educational. The purpose of this study was to determine 1) the main facilities provided as a tourist attraction; 2) supporting facilities provided as a tourist attraction; and 3) complementary facilities provided as a tourist attraction for the Hortimart Agro Center. The research method used qualitative by using observation, interview, and documentation data collection techniques. The data analysis technique used a qualitative description. The results showed that: (1) the main facilities as a tourist attraction of Hortimart Agro Center regarding cleanliness are sufficient, comfort is sufficient, and beauty is satisfactory or good; (2) supporting facilities as a tourist attraction for the hortimart agro center regarding accommodation that is sufficient, where to eat meets, parking area is fulfilling, where for shopping is fulfilling, and transportation is fulfilling; and (3) complementary facilities as a tourist attraction hortimart agro center regarding sufficiently adequate toilets, meeting places of worship, satisfying tour guides, and adequate information centers.
References
Jatiningtias, M., Harisudin, M. & Sundari, M.T. 2018. Strategi Pemasaran Agrowisata Hortimart Agro Center Kabupaten Semarang. Agrista, 6(1): 139–149.
Juniawan, I.M., Karini, N.M.O. & Dewi, L.G.L.K. 2017. Wisatawan Mancanegara Di Pantai Kuta Bali. IPTA, 5(1): 24–28.
Kelana, R.I., Rahmanelli & Syahar, F. 2019. Evaluasi Penerapan Sapta Pesona Objek Wisata Pantai Padang. Buana, 3(3): 479–487.
Khalik, W. 2014. Kajian Kenyamanan Dan Keamanan Wisatawan Di Kawasan Pariwisata Kuta Lombok. Jurnal Master Pariwisata (JUMPA), 01(1): 23–42.
Kirom, N.R., Sudarmiatin & Putra, I.W.J.A. 2016. Faktor-faktor Penentu Daya Tarik Wisata Kepuasna Wisatawan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(3): 536–546.
Krestanto, H. 2019. Strategi Dan Usaha Reservasi Untuk Meningkatkan Tingkat Hunian Di Grand Orchid Hotel Yogyakarta. Jurnal Media Wisata, 17(1): 1–8.
Kurnia, K.F. 2019. Pengaturan Penyelenggaraan Kepariwisataan Dalam Perspektif Negara Kesejahteraan. Jurnal Hukum Doctrinal, 4(1): 1–14.
Lestari, Y. & Azkha, N. 2010. Perilaku Pengelolaan Sampah pada Penjual Makanan dan Pengunjung Wisata di Pantai Padang. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 4(2): 97–102.
Mardianis, M. & Syartika, H. 2018. Kontribusi Sektor Pariwisata terhadap Pendapatan Asli Daerah di Kabupaten Kerinci. Jurnal Ekonomi & Kebijakan Publik, 09(1): 53–65. Tersedia di http://jurnal.dpr.go.id/index.php/ekp/article/view/972.
Marhanah, S. & Wahadi, W.H. 2016. Pengaruh Fasilitas Wisata Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pengunjung Di Taman Margasatwa Ragunan Jakarta. Jurnal Manajemen Resort dan Leisure, 13(1): 61–72.
Nisa, A.F. & Haryanto, R. 2014. Kajian Keberadaan Wisata Belanja Malioboro Terhadap Pertumbuhan Jasa Akomodasi Di Jalan Sosrowijayan Dan Jalan Dagen. Teknik PWK, 1(3): 933–948.
Rahma, A.A. 2020. Potensi Sumber Daya Alam dalam Mengembangkan Sektor Pariwisata di Indonesia. Jurnal Nasional Pariwisata, 12(April): 1–8.
Rahman, A. & Lampung, P. 2016. Studi Potensi Objek dan Daya Tarik Wisata Alam Air Terjun Wiyono Di Taman Hutan Raya Wan Abdul Rahman, Provinsi Lampung. Jurnal Info Teknik, 17(2): 165–186.
Rosyidah, E., Sunarti, A. & Pangestuti, E. 2017. Pengaruh Daya Tarik Wisata Dan Fasilitas Layanan Terhadap Kepuasan Wisatawan Di Pantai Balekambang Kabupaten Malang. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB)|Vol, 51(2): 16–21.
Septiyanti, N.K., Arismayanti, N.K. & Ariana, N. 2018. Persepsi Wisatawan Mancanegara dalam Memilih Restoran di Kelurahan Ubud , Gianyar , Bali. Jurnal Kepariwisataan dan Hospitalitas, 2(1): 1–21. Tersedia di https://ojs.unud.ac.id/index.php/jkh/article/download/36599/23361/.
Sitorus, B. & Sitorus, C.N. 2017. Peran Transportasi Dalam Mendukung Kawasan Strategis Pariwisata Nasional Danau Toba. Manajemen Transportasi dan Logistik, 04(01): 9–24.
Sugiyono 2016. Memahami Penelitian Kualitatif Cetakan Kedua Belas. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono 2017. Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sulistiani, S. & Munawar, A. 2018. Analisis Fasilitas Parkir Dan Aksesibilitas Obyek Wisata Goa Gong, Pacitan. Jurnal Riset Rekayasa Sipil, 1(2): 71.
Suratinoyo, S.A., Lengkong, F.D.J. & Londa, V.Y. 2017. Partisipasi Masyarakat Dalam Penanganan Kebersihan Pantai. Jurnal Administrasi Publik, 3(46).
Utama, I.G.B.R. 2016. Keunikan Budaya dan Keindahan Alam sebagai Citra Destinasi Bali menurut Wisatawan Australia Lanjut Usia. Jurnal Kajian Bali: ISSN: 2088-4443, 06(1): 149–172. Tersedia di http://ojs.unud.ac.id/index.php/kajianbali/article/view/19904.
Violina, S. & Suryawan, I.B. 2016. Kualitas Kebersihan Lingkungan Sebagai Penunjang Daya Tarik Wisata Pantai Sanur Kaja. Jurnal Destinasi Pariwisata, 4(1): 20.
Wira Buana, D. & Sunarta, I. 2015. Peranan Sektor Informal Dalam Menjaga Kebersihan Lingkungan Di Daya Tarik Wisata Pantai Sanur. Jurnal Destinasi Pariwisata, 3(1): 35–44.